Evropské vozy budou muset mít tři systémy navíc
Stabilizační systém ESP bude pro vozy v Evropské unii podmínkou. Na trh nebude moci žádný automobil, který by jej neměl. Ovšem to není všechno, v budoucnosti by měl každý vůz mít i systém zabraňující nehodám a systém krizového brzdění.
Autonomními systémy nouzového brzdění mají být od listopadu roku 2013 vybaveny všechny nové užitkové vozy, jinak nebudou moci získat homologaci pro prodej v EU. Komise také uvažuje o tom, že by podobnou povinnost zavedla i pro všechny osobní automobily, zřejmě s trochu pozdější platností. Od roku 2014 nebudou moci auta bez takového systému získat v crashtestech organizace Euro NCAP pětihvězdičkové hodnocení.
Povinné ručení online: neobíhejte pojišťovny a nezvěte si domů pojišťovací poradce? Využijte sjednání povinného ručení online přes internet. Ušetříte drahocenný čas, v kalkulátoru pojištění naleznete optimální sazbu pro vaše vozidlo a navíc výrazně ušetříte.
Od roku 2014 bude získání pěti hvězd podmíněno jednotnou metodiku testování systémů krizového brzdění a varování před kolizí a ESP. Podle pravidel Euro NCAP i Evropské komise přitom může jít o prakticky libovolný radarový, laserový nebo kamerový systém, který bude schopen řidiče varovat před kolizí a připravit brzdy na krizové brzdění.
Podobné systémy můžeme již nyní využít u malých vozů jako je Škoda Citigo. Škoda za něj u Citigo žádá v paketu s ESP 10 000 korun, samotné ESP si ale cení na 6 000 korun, City Safe Drive tedy v podstatě stojí rozumné 4 000 korun. Fiat Panda by obdobný systém měl nabídnout příští rok. Podle statistik Euro NCAP nabízí takovou výbavu zatím jenom 21 procent prodávaných vozů.
Evropská komise věří, že povinnou instalací systémů varování a předcházení kolizí, by se počet dopravních nehod mohl snížit až o 27 procent a v důsledku toho by ročně mohlo být zachráněno 8 000 životů a ušetřeno přes 120 miliard korun.